سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنچه باید در مورد آفرود بدانید

برای اکثر رانندگان، رانندگی در جاده های برفی، گلی، بارانی، آفرود و خارج از جاده به عنوان یک کابوس در نظر گرفته می شود، زیرا رانندگی با خودرویی که مختص آن جاده ها نیست دشوار است. اما برای برخی افراد رانندگی در چنین شرایطی سرگرم کننده است و آن را یک ورزش برای خود می دانند. ورزش‌های خارج از جاده ورزش‌هایی هستند که توسط ماشین‌های به اصطلاح دو تمایز در جاده‌های ناهموار انجام می‌شوند.

 

آفرود چیست؟

آفرود که امروزه به عنوان یک ورزش مورد توجه قرار می گیرد، بخش زیادی از توجه علاقه مندان به خودرو و طبیعت گردان را به خود جلب کرده است. بسیاری از افراد از این ورزش و رانندگی آنچنانی می ترسند، اما برخلاف تصور عموم، این ورزش مفرح است که می تواند برای بسیاری از افراد تجربه شیرینی باشد.

 

همیشه باید به خاطر داشت که ورزش های خارج از جاده باید توسط خودروهای مخصوص این ورزش انجام شود و آفرود بدون وسیله نقلیه مجهز و متعادل خطرناک است.

 

ماشین مناسب برای آفرود چیست؟

خودروهای خارج از جاده باید مجهز به سیستم چهار دیفرانسیل (4WD) باشند. سیستم چهار چرخ متحرک سیستمی است که نیروی محرکه را به هر چهار چرخ می فرستد و باعث چرخش هر چهار چرخ می شود، از این رو نام آن همه چرخ محرک است. فقط چهار تفاوت نیست که یک ماشین را به وسیله نقلیه آفرود تبدیل می کند. هندلینگ بهتر نیز یکی از ویژگی های آفرود بودن خودرو است. یکی دیگر از ویژگی های خودروهای آفرود این است که دارای شاسی مستقل هستند، شاسی مستقل یعنی جدا از خودرو تهیه شده و بر روی خودرو نصب می شود. شاسی وظیفه محافظت از بدنه و اتاق را در مواجهه با موانع بر عهده دارد. شاسی مستقل همچنین به خودرو اجازه می دهد تا هر لاستیک را به طور مستقل کار کند. شاسی مستقل همچنین اجازه می دهد تا خودرو با تجهیزات اضافی مجهز شود.

 

رانندگی با وسایل نقلیه خارج از جاده در شرایط مختلف

رانندگی در شرایط مختلف متفاوت است، به خصوص اگر می خواهید در آفرود رانندگی کنید. در این قسمت از مقاله به بررسی شرایط مختلف رانندگی در آفرود می پردازیم.

 

رانندگی در محیط های گل آلود و پر درخت

رانندگی در محیط های پر درخت و گل آلود یکی از لذت بخش ترین رانندگی برای آفرود سواران است، اما قبل از رانندگی باید عمق گل و لای و باتلاق را اندازه بگیرید، زیرا اگر ارتفاع باتلاق زیاد باشد، می توانید در ارتفاعات گیر کنید. مکان ها مرداب‌ها و گیر کردن در باتلاق یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای رانندگان خارج از جاده بیفتد.

 

رانندگی در بیابان

نکاتی که در هنگام رانندگی در بیابان باید به آن توجه کنید این است که از لاستیک هایی که زیره بزرگ دارند استفاده نکنید زیرا لاستیک هایی که زیره بزرگ دارند باعث کنده شدن شن و ماسه می شوند و این امر باعث فرو رفتن خودرو در ماسه می شود. بیابان، شما نمی توانید پر از بنزین رانندگی کنید زیرا این کار باعث می شود ماشین در شن فرو برود. اگر ماشین شما در شن فرو رفت، می توانید با یدک کشیدن ماشین دیگری ماشین خود را از شن نجات دهید.

 

سواران آفرود نباید هنگام رانندگی در ساحل به طور ناگهانی جهت را تغییر دهند یا فرمان را به طور ناگهانی تغییر دهند زیرا این امر باعث فرو رفتن لاستیک ها در شن و ماسه می شود. وقتی لاستیک ماشین در شن گیر می کند نمی توانید گاز بگیرید زیرا ماسه ساحل نرم است و این باعث می شود تا لاستیک بیشتر در ماسه فرو برود.

 

همه چیز درباره Land Rover Defender for Offroad

 

رانندگی در برف

اسکیت خارج از جاده در برف یکی از سرگرم کننده ترین سفرهای آفرودیت است، اما خطراتی مانند سر خوردن و برخورد با موانع نیز دارد. تنها مشکلی که هنگام رانندگی در برف پیش می آید، لیز خوردن خودرو است که راه هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد. یکی از این وظایف رانندگی با سرعت کم است. اگر در هنگام بارش برف با سرعت کم رانندگی کنید، احتمال سر خوردن کاهش می یابد.

 

 راه حل بعدی ترمز خودرو است. انواع ترمز بر روی خودرو نصب می شود که می تواند از لیز خوردن خودرو جلوگیری کند اما به طور کلی ترمزهای آرام کننده از لیز خوردن جلوگیری می کنند یعنی در هنگام رانندگی در برف نمی توانید ناگهان ترمز کنید.

 

 مورد بعدی که این روزها بسیار مورد توجه قرار می گیرد داشتن زنجیر چرخ است. زنجیر چرخ نوعی زنجیر است که به دور لاستیک خودرو کشیده می‌شود که دارای تنظیماتی است که از لیز خوردن لاستیک جلوگیری می‌کند.

 

رانندگی در آب و رودخانه

رانندگی در آب یکی از خطرناک ترین درایوهایی است که سواران آفرود برای خود انتخاب می کنند. هنگام رانندگی در رودخانه ای مانند باتلاق، عمق آب را اندازه بگیرید و اگر از 60 سانتی متر بیشتر شد، داخل آن نروید. همچنین قبل از ورود به رودخانه مطمئن شوید که آب وارد موتور شما نمی شود. قبل از ورود به رودخانه کمی استراحت دهید تا دیفرانسیل و ترمز خنک شود و همچنین می توانید قبل از ورود به رودخانه با عمق بیش از 60 سانتی متر از لوله اسنورکل استفاده کنید و از نفوذ آب به داخل موتور جلوگیری کنید.با نصب لوله از غواصی خودداری کنید. بر روی ماشین شما که مانند یک غواص نفس می کشد.

 

رانندگی در کوه ها و صخره ها

برای رانندگی در کوه ها و صخره ها باید خودرویی را انتخاب کنید که تعادل زیادی داشته باشد. می توانید فنر را تنظیم کنید تا تعادل خوبی داشته باشید. 

منبع:https://www.dodeff.com/what-you-need-to-know-about-offroad/